Penyakit Hati Bunuh 1,000 Rakyat Malaysia

 

Menteri Kesihatan Malaysia Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata, kebanyakan kematian ini boleh dielakkan apabila punca utama ia boleh dicegah dan dirawat.


"Salah tanggapan dalam kalangan masyarakat, hanya mereka yang mengambil alkohol atau arak dan penagih dadah mendapat penyakit hati tetapi banyak sebab lain yang menjurus kepada penyakit ini," katanya pada Majlis Pelancaran Kempen Kesihatan Hati di Hospital Selayang, di sini.

Hadir sama, atlet terjun negara, Pandelela Rinong sebagai duta kempen, Pengarah Kesihatan Negeri Selangor, Dr Balachandran Sathiamurti, Pengarah Hospital Selayang, Dr Siti Zaleha Mohd Salleh dan Ketua Kumpulan Insuran Takaful Maybank, Kamaludin Ahmad.

Menurutnya, kes penyakit hati di negara ini yang biasa ditemui adalah hati berlemak, kanser hati, Hepatitis B dan C serta hati beralkohol.

Pada majlis itu, beliau turut menyatakan kempen berkenaan diadakan dalam meningkat kesedaran kefahaman mengenai pelbagai penyakit hati termasuk langkah pencegahan dan rawatan serta pendidikan kesihatan.

http://www.hmetro.com.my/articles/Penyakithatibunuh1_000rakyatMalaysia/Article/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...