Busung Akibat Kerosakan Hati

 
 
Busung berlaku akibat daripada kerosakan hati yang berpanjangan.  Apabila hati mengalami kerosakan ia tidak lagi dapat melakukan fungsinya dengan sempurna.  Bahan makanan tidak dapat diproses menjadi protein.  Kekurangan protein (albumin) mengakibatkan tekanan on-kotik menurun dan cecair dari saluran darah mengalir keluar ke rongga abdomen.  Hipertensi portal juga menolak keluar cecair dari saluran darah dan menyebabkan asites atau busung.

Pengeluaran limfa berlaku dengan berlebihan kerana pengalirannya tersekat disebabkan sirosis hati, akibat keseluruhannya, pesakit mengalami penakungan cecair pada kaki, abdomen dan seluruh badan.

Busung merupakan simptom kronik penyakit hati. Pada peringkat ini pesakit kemungkinan sudah mengalami sirosis hati. Jika masih tidak dirawat ia akan memberi kesan negatif kepada  paru-paru dan kemungkinann boleh menyebabkan kanser hati.

Bagi mengurangkan busung biasanya pesakit akan dibekalkan dengan ubat untuk mengeluarkan cecair melalui air kencing. Jika hati semakin kronik ia tidak lagi dapat memproses ubat-ubatan kimia dan akhirnya perut pesakit akan ditebuk untuk menyedut keluar cecair daripada abdomen pesakit. Perut pesakit akan terus ditebuk selagi busung berulang.

Oleh itu, hati yang rosak perlu dirawat, selagi tidak dirawat, selagi itulah simptom tersebut akan berulang.
 
http://quattro-team.blogspot.com/p/apa-itu-busung.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...