Memahami Ujian Darah untuk Hepatitis B

Sebelum dijelaskan mengenai ujian ini, di sini terdapat 2 istilah perubatan asas yang perlu difahami.
  1. Antigen (Ag): Ini merupakan sejenis bahan yang akan mencetuskan amaran bahaya dalam badan supaya melindungi dirinya (dalam kes ini, antigen ialah virus Hepatitis B).
  2. Antibodi (Ab): Ini dihasilkan oleh badan untuk melindungi dirinya dari bahan antigen. Antibodi ini akan mengikat kepada antigen dan menjadikannya tidak aktif lagi.
Ujian-ujian darah biasa yang dijalankan untuk jangkitan Hepatitis B
  1. HbsAg (antigen permukaan Hepatitis B) ini merupakan permukaan luar virus Hepatitis B (HBV) yang mencetuskan tindak balas antibodi. Jika Hbs
    Ag itu positif atau reaktif ianya bermaksud seseorang itu telah dijangkiti dengan kuman HBV dan berpotensi untuk menjangkiti orang lain yang sering berdamping dengannya.
  2. Anti-HBs (antibodi kepada antigen permukaan Hepatitis B) Kewujudan antibodi menandakan seseorang itu telahpun terdedah kepada kuman HBV, tetapi telah berjaya membersihkan virus tersebut dari badannya dan dianggap tidak lagi merbahaya kepada kepada orang lain. Antibodi tersebut melindungi tubuh dari sebarang pendedahan kepada jangkitan kuman HBV di masa hadapan. Seseorang itu telah "diimunisasikan secara semula jadi". Antibodi juga boleh dihasilkan dari beberapa siri vaksin HBV.
  3. Anti- HBc (antibodi kepada teras Hepatitis C) ujian ini bertujuan untuk mengenal pasti jangkitan kuman virus Hepatitis B (HBV) pada masa lalu dan masa kini. Ia dihasilkan semasa dan selepas jangkitan HBV yang akut. Antigen teras merupakan sebahagian dari HBV dan antibodi kepada antigen teras ini selalunya ada di dalam badan pembawa yang kronik. Walau bagaimanapun, jika ianya wujud bersama anti-HBs "yang positif" (antibodi perlindungan) ini menandakan seseorang itu telahpun sembuh dari jangkitan ini dan ia bukanlah pembawa. Tafsiran ujian ini bergantung kepada keputusan ujian pertama dan kedua tadi.

Apakah yang dapat difahami dari keputusan ujian-ujian tersebut?
  • HbsAg - negatif
  • Anti-HBc - negatif
  • Anti-Hbs - negatif
Anda adalah rentan atau mudah dijangkiti penyakit ini. Tidak terdapatnya virus atau antibodi di dalam badan anda. Jika anda tergolong di kalangan mereka yang berisiko tinggi, adalah dinasihatkan supaya anda mendapatkan imunisasi, walaupun anda kini sedang mengandung. Anda perlu diuji sekali lagi di akhir-akhir kehamilan anda sekiranya terdapat kemungkinan anda telah terdedah kepada jangkitan ini.
  • HbsAg - negatif
  • Anti-HBc - negatif atau positif
  • Anti-HBs - positif
Terdapatnya antibodi di dalam badan anda dan badan anda telah memiliki ketahanan terhadap jangkitan ini. Jika anda tidak pernah mendapat imunisasi, kemungkinan besar anda telah pernah dijangkiti penyakit ini sebelumnya.
  • HbsAg - positif
  • Anti-HBc - negatif atau positif
  • Anti-Hbs - negatif
Keputusan ini menunjukkan anda sedang menghidapi jangkitan ini ataupun anda merupakan seorang Pembawa. Memberi imunisasi ketika ini tidak akan memberi apa-apa faedah. Anda akan diberi bantuan perubatan dan nasihat. Jika anda sedang mengadung, ada beberapa cara yang boleh dilakukan bagi mengurangkan risiko penyakit ini menular kepada bayi anda.
  • HbsAg - negatif
  • Anti-HBc - positif
  • Anti-Hbs - negatif
Di sini terdapatnya beberapa kemungkinan:
  • Mungkin anda sedang sembuh dari jangkitan HBV yang akut
  • Mungkin telah wujudnya daya ketahanan dalam badan anda dan ujian yang dijalankan itu tidak begitu sensitif untuk mengesan paras anti HBs yang terlalu rendah dalam serum.
  • Mungkin rentan (mudah dijangkiti) dengan anti HBs positif yang palsu.
  • Mungkin terdapatnya paras HbsAg yang tidak dapat dikesan di dalam serum dan seseorang itu sebenarnya merupakan seorang pembawa.
Terdapat beberapa ujian lain yang dapat membantu menentukan sama ada penyakit ini sangat mudah berjangkit ataupun tidak tetapi ianya bukanlah merupakan ujian yang rutin.

http://e-kesihatanmalaysia.blogspot.com/2012/01/hepatitis-b-dan-kehamilan.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...